Saveti za odrasle

Kolaps

Kolaps, slom ili pad je iznenadan i najčešće nenajavljeni gubitak posturalnog tonusa (osećaj slabosti ili hipotonija), koji je često, ali ne i nužno praćen gubitkom svesti.

Trudnoća u velikoj meri utiče na ženski organizam i dovodi do značajnih promena kako na fizičkom, tako i na psihičkom nivou. Fiziološke promene tokom trudnoće imaju cilj da prilagode organizam trudnice na novonastalo stanje, obezbede ishranu, rast i razvoj ploda, pripreme majku na optimalno završavanje trudnoće porođajem. U letnjem periodu, trudnice su posebno osetljive na visoku temperaturu, pa moze doći do kolapsa usled sunčanice i toplotnog udara.

Uzroci kopalsa, pored ova dva navedena faktora, može biti nizak pritisak i poremećaj srčanog ritma, psihogeni, neurogeni činioci, alergijska stanja, plućna embolija, embolija amnionskom tečnošći, anemija, preeklampsija i eklampsija.

Simptomi

Prvi simptomi i znaci koji se javljaju su : vrtoglavica, nestabilnost pri hodu, uznemirenost, praćeni padom pritiska, lupanjem srca, tremorom, i na kraju eventualni pad.

Kako se ponašati pri prvim znacima kolapsa?

Pri prvim znacima kolapsa u trudnoći najvažnije je smiriti trudnicu, ukoliko je svesna, savetovati da sedne ili ukoliko je moguće da legne na bok, treba obezbediti što više vazduha i pravilnu nadoknadu tečnosti. U letnjem periodu najčešći uzrok kolapsa je pregrevanje te trudnicu treba postepeno rashlađivati, najbolje stavljanjem hladnih obloga na potiljak.

Ako je moguće bilo bi dobro izmeriti pritisak i puls. Ukoliko je kolaps praćen gubitkom svesti neophodno je odmah pozvati hitnu pomoć, a trudnicu staviti na bok zbog pritiska ploda na velike krvne sudove.

Ako ste trudnica, evo šta još treba da imate na umu tokom letnjih meseci i kako da olakšate sebi:

  • Za početak, izbacite tamnu odeću, a nosite odeću od prirodnih materijala poput pamuka i lana.
  • Kada ste napolju, kožu od sunca zaštitite kremama sa visokim zaštitnim faktorom (30 i više).
  • Pijte dosta tečnosti: vodu, prirodne voćne sokove i mleko.
  • Izbegavajte bilo kakav oblik previše naporne fizičke aktivnosti. Najbolje je da se bavite plivanjem, jer osim što rashlađuje, rasterećuje kičmu i zglobove.

U trudnoći je veoma važno slušti savete izabranog ginekologa, pridržavati se redovne terapije, ići na redovne ginekološke i ultrazvučne preglede.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *